Träningen fördelad på olika träningsformer.

Träningsåret 2013


Då var det dags att sammanfatta träningsåret 2013. Målet inför året var att jag minst skulle träna 365 timmar, det vill säga i medel en timme om dagen. Det här målet uppfyllde jag i December och totalt lyckades jag samla ihop 371 och en halv timme. Men sett över hela året så har träningen gått lite upp och ner.

Mina träningstimmar fördelade över 2013.

Mina träningstimmar fördelade över 2013.

Liksom i år så tränade jag väldigt dåligt i December förra året, men då gick det även tungt under Oktober och November. I år blev November betydligt bättre men jag tappade motivation i December och framför allt under Julledigheten blev det lite mindre träning.

Av diagrammet ovan kan man även avläsa att träningen i Juli var väldigt bra. Det sammanfaller väl med när jag började arbeta på Keb. Det blev mycket långpass i början och motivation var på topp, men man kan även se att motivationen avtog samtidigt som jag kände mig allt tröttare fysiskt under de följande månaderna. I Oktober var jag på hemmaplan igen.

De bästa månaderna var i början av året där Februari trots sina 28 dagar gav mest träningstimmar. Detta beror främst på en skidvecka i fjällen där det blev två pass om dagen.

Träningen fördelad på olika träningsformer.

Träningen fördelad på olika träningsformer.

Jag uppfyllde som sagt mitt mål, men när jag ser tillbaka på vilken typ av träning som jag har utfört så ser det ganska ensidigt ut. 50% löpning och 32% orientering vilket båda är springande aktiviteter. Inför nästa år blir målet att få till lite mer varierad träning.

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.