Bestigning av Helags

Det här inlägget är del 2 av 5 i serien 2015 Fjällvandring i Jämtland / Härjedalen

Målet för dagen var att bestiga Helags och sen fortsätta ner mot fältet bakom massivet och fortsätta bort mot Sylarna. Efter gårdagens dåliga nattsömn bestämde jag mig idag för att ta en liten sovmorgon och lämnade därav inte lägerplatsen förrän runt tolvtiden. Första anhalten blev Helags fjällstation som jag stannade vid en kort stund innan det bar iväg upp mot Helags topp.

När jag suttit hemma och studerat kartan så tänkte jag att snabbaste och bästa vägen upp på toppen borde vara att gå på den norra kammen närmast fjällstationen, men när jag lämnade fjällstation så var det skyltat att man skulle gå genom kratern upp mot toppen, så jag valde att istället följa den vägen, vilket jag är nöjd med. För kratern hade mycket att bjuda på. Dels ett rikt djurliv i form av renar, men även ett vackert landskap med forsar, sjöar och landets sydligaste glaciär. Själva berget bjöd även på mer än vad jag hade förväntat mig med sina skarpa klippväggar visade det upp sin råa och våldsamma natur. Lika imponerande är även grannberget Predikstolen som visar upp sin alpina karaktär med branta sluttningar på nästan alla sidor.

Helags kreter

Kratern nedanför Helags högsta topp.

Efter den kalla sommaren som har varit så låg det fortfarande en del snö kvar på bergsluttningarna och ett mindre snöparti passerades på vägen upp mot toppen innan jag möttes av det karakteristiska steniga landskapet som är så välkänt när man kommer upp på lite högre höjder. Toppen togs lätt och jag stannade där och njöt av utsikten som infann sig mellan de ständigt rörliga dimmolnen som svepte över den gråmulna himmelen.

Toppen av Helags.

Bergväggen upp mot Helgas topp.

Efter toppbestigningen så hade jag ju som mål att ta mig ner på Helags norra sida så jag fortsatte nerför den steniga backen mot passet på norra sidan och fortsatte sedan upp på nästa kam som jag vandrade över innan det bar ner i ytterligare ett pass och upp på ytterligare en topp innan jag kom ner vid Västra Helagsskaftet. Jag fortsatte sedan halvvägs till Sylarna innan jag tyckte att det var tid att slå läger.

Jag slog upp tältet i en vindskyddad sänka precis jämte en lite fjällbäck och lagade kvällens mat. När maten precis var klar ser jag hur hela himmelen svartnar runt mig. Hur ett stort regnmoln sveper in över omgivningen. Jag kastar i mig maten men känner ändå de första regndropparna falla ner på mig innan jag har hunnit äta upp allt. Jag reser mig upp och går fram och tillbaka och slukar den sista maten innan jag kastar mig in i tältet och tar skydd mot vädrets makter.

Imorgon hoppas jag på lite bättre väder. Det har varit ganska bra värme under dagen men dimman har legat ganska tung under hela dagen och hämmat sikten. Annars har det varit en bra dag. Imorgon väntar i alla fall nästa krävande topp, nämligen Sylarna.